Standardy dla dzieci trzyletnich
Opracowany przez nauczycieli dokument zwany dalej standardami powstał w wyniku analizy podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Poprzez zabiegi interpretacyjne przełożono zapisy dotyczące celów edukacyjnych, zadań ogólnych przedszkola, treści nauczania i osiągnięć dzieci na standardy wymagań szczegółowo określające pożądane umiejętności dzieci.
Standardy wymagań dla dzieci pogrupowano w poszczególnych obszarach
I. Ja i moje otoczenie.
II. Moje bezpieczeństwo i zdrowie.
III. Ja i przyroda.
IV. Myslę, mówię.
V. Moje pierwsze doświadczenie z matematyką.
VI. Ja i sztuka.
VII. Ja i technika.
STANDARDY DLA DZIECI TRZYLETNICH
I. Ja i moje otoczenie.
Dziecko:
1. Obserwuje wygląd własny i rówieśników.
2. Poznaje i nazywa zabawki w przedszkolu.
3. Przestrzega zasad zgodnego współżycia w grupie.
4. Reaguje na polecenia nauczyielki.
5. Nazywa siebie i członków swojej najblizszej rodziny.
6. Bierze kilkuminutowy udział w uroczystościach i zabawach przedszkolnych.
II. Moje bezpieczeństwo i zdrowie.
Dziecko:
1. Podejmuje próbe samodzielnego ubierania sie i rozbierania.
2. Uczy się dbania o czystość osobistą (samodzielne mycie rąk).
3. Reaguje na określony sygnał.
4. Przestrzega zasady nieoddalania się z określonych pomieszczeń i poza wyznaczony teren.
5. Nabywa umiejętności kulturalnego jedzenia i poprawnego p[osługiwania się łyżką.
6. Korzysta z zabaw na powietrzu stosując sie do przyjętych zasad bezpieczeństwa.
III. Ja i przyroda.
Dziecko:
1. Zna niektóre owoce i warzywa.
2. Rozpoznaje zwierzęta żyjące w gospodarstwie domowym (kot, pies, koń).
3. Określa elementarne zjawiska atmosferyczne (deszcz, snieg, wiatr).
4. Bierze udział w zabawach umozliwiających bezpośredni kontakt z otoczeniem.
5. Przestrzega podstawowych zasad ochrony przyrody.
IV. Myślę, mówię.
Dziecko:
1. Osłuchuje się z poprawną mową potoczną.
2. Słucha i rozumie krótkie opowiadania, wiersze i teksty inscenizowane na bliskie dzoiecku tematy.
3. Usprawnia narządy mowy poprzez ćwiczenia oddechowe, słuchowe i artykulacyjne.
4. Rozpoznaje swój znaczek identyfikacyjny.
V. Moje pierwsze doświadczenia z matematyką.
Dziecko:
1. Posługuje się pojęciami dotryczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
2. Posługuje się pojęciami dotyczącymi wielkości, ciężaru, kierunku.
3. Manipuluje figurami geometrycznymi przestrzennymi i płaskimi.
4. Poznaje zbiory przedmiotów - próbuje klasyfikować przedmioty wg ich cech jakościowych.
5. Posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie 1-2.
VI. Ja i sztuka.
Dziecko:
1. Przyzwyczaja się przebywania w estetycznie urządzonym otoczeniu.
2. Obcuje z wytworami sztuki, artystyczną ilustracją i własnymi pracami plastycznymi.
3. Słucha prostych utworów muzycznych i literackich.
4. Uczestniczy w krótkich przedstawieniach teatralnych.
5. rysuje kredkami, patykiem na ziemi, maluje farbami plakatowymi i klejowymi.
6. Buduje z klocków, łączy kilka elementów w całość.
7. Podejmuje zabawy z piaskiem, gliną i masą plastyczną.
8. Słucha krótkich piosenek spiewanych przez nauczyciela.
9. Podejmuje próby śpiewania zbiorowo i indywidualnie jednozwrotkowych piosenek.
VII. Ja i technika.
Dziecko:
1. Rozpoznaje i nazywa niektóre pojazdy ułatwiające ludzką pracę.
2. Poznaje w zabawach niektóre zasady ruchu drogowego.